Методичні рекомендації щодо організації
учнівського патріотичного клубу (далі – Клуб
)
Учнівський
патріотичний клуб – об'єднання
за інтересами дітей, учнів, вчителів, батьківської громадськості в окремо
взятому загальноосвітньому чи позашкільному
навчальному закладі. Це – організація, яка створюється на засадах
добровільності, рівноправності її членів (учасників), самоврядування,
законності та гласності, функціонує на безоплатній основі.
Клуб
у своїй діяльності керується
Конституцією України, законами України «Про освіту», "Про позашкільну
освіту", Положенням «Про загальноосвітній навчальний заклад»
(затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.09.2010 року із
змінами внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів № 28 від 22.01.2014
року), Указами Президента України, Концепцією національно-патріотичного
виховання молоді, затвердженої наказом Міністерства України у справах сім’ї,
молоді та спорту, Міністерства освіти і науки України, Міністерства оборони
України, Міністерства культури і туризму України від 27.10.2009 №3754/981/538/49,
постановами, розпорядженнями, дорученнями Кабінету Міністрів України, наказами,
листами Міністерства освіти і науки України, рішеннями місцевих органів
виконавчої влади, примірним Положенням про учнівський патріотичний клуб. Організаційно-правовими засадами
діяльності учнівського патріотичного клубу є пункт 74 чинного «Положення
про загальноосвітній навчальний заклад»: «…учні (вихованці) закладу мають
гарантоване державою право на участь у роботі добровільних самодіяльних
об’єднань, творчих студій, клубів, гуртків, груп за інтересами, тощо».
Діяльність
Клубу поширюється на учнівський та педагогічний колективи кожного окремо
взятого загальноосвітнього навчального закладу, позашкільні навчальні заклади
усіх типів, за місцем їх розташування.
Діяльність клубу забезпечує реалізацію
цілеспрямованого, систематичного, організованого та планомірного впливу на
свідомість, поведінку дітей та учнів щодо формування почуття любові до
Батьківщини засобами високих громадянських, моральних, психологічних,
професійних, фізичних якостей, необхідних для реалізації інтелектуального та
творчого потенціалу особистості в інтересах всебічного розвитку суспільства,
забезпечення безумовної готовності до виконання громадянських, конституційних
обов’язків засобами виховання.
Діяльність клубу поширюється на весь
навчально-виховний процес, органічно поєднує національне, громадянське,
моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове
виховання, базується на національній історії, знанні та відстоюванні конституційних
прав та обов’язків, пропаганді здорового способу життя, відповідальності за
власне майбутнє, добробут та долю країни.
Діяльність клубу об’єднує і координує функціонування гуртків
національно-патріотичного та пошуково-краєзнавчого профілю в ЗНЗ, через їх
представництво в Раді Клубу.
Інформаційно-просвітницька
діяльність включає:
• оволодіння змістом
навчальних предметів суспільно-гуманітарного змісту, вивчення української мови,
літератури, географії, правознавства, інших предметів спрямованих на формування
переконливого почуття патріотизму й громадянської свідомості учнівської молоді,
знань про права і свободи громадян, сутність громадянського суспільства;
• ознайомлення з
матеріалами навчальних курсів: «Вчимося бути громадянами» (для учнів 7(8)
класу), «Ми – громадяни України» (для учнів 9(10) класу, «Громадянська освіта:
основи демократії» (для учнів 11 класу).
Організаційно-масова
діяльність включає:
• проведення широкого
спектру виховних заходів з використанням різноманітних методів і форм
патріотичного виховання, уникненням формалізму і одноманітності, насиченням їх
патріотичними емоціями та переживаннями, активним використанням прикладів
мужності і звитяги захисників України як з історичного минулого, так і нинішніх
Героїв-воїнів;
• надавати перевагу
активним формам роботи: громадській, волонтерській діяльності в
інформаційно-просвітницькому, профілактичному, соціальному, охоронно-захисному
напрямках, психологічної та моральної підтримки воїнів ЗСУ, Національної
гвардії, використанням соціальних практик, пошуковій, дослідницькій, проектній
діяльності, навчальним дебатам і дискусіям, діяльності учнівських прес-центрів,
проведенням флеш-мобів, різноманітних акцій;
• пріоритетними і
актуальними напрямами роботи з військово-патріотичного виховання дітей і молоді
є проведення на базі Клубу уроків мужності (лист МОН від 13.08.2014 № 1/9-412),
зустрічі з учасниками бойових дій на Сході України та волонтерами, відвідання
військовослужбовців, які отримали поранення та проходять реабілітацію у
медичних закладах, написання листів у рамках Всеукраїнської акції «Лист
пораненому», встановлення у навчальних закладах меморіальних дощок (знаків) на
вшанування пам’яті загиблих воїнів-героїв, оформлення кутків Героїв Небесної
Сотні тощо;
• створення пошукових
загонів з метою вивчення бойового шляху військових частин, що розміщені на
території населеного пункту, професійної діяльності військовослужбовців, що є
випускниками або працівниками навчального закладу, участь випускників
навчальних закладів, односельців в боротьбі Майдану Гідності, антитерористичній
операції на Сході України, участі у Всеукраїнських пошукових акціях історичного
та національно-патріотичного змісту;
• активізація роботи
шкільних музеїв, створення постійно діючих стендів, що відображають події
збройної боротьби Українського народу за незалежність і територіальну
цілісність нашої країни;
планування роботи Клубу здійснювати з урахуванням
національних свят і пам’ятних дат, зокрема Дня Соборності України (22 січня),
Дня пам’яті Героїв Крут (29 січня), Дня Героїв (третя неділя травня), Дня
Прапора України і Незалежності (23-24 серпня), Дня захисника України (14
жовтня), Дня Гідності і Свободи (21 листопада), Дня Збройних Сил України (6
грудня), що сприятиме формуванню національної ідентичності, вшануванню подвигу
та героїзму захисників української державності. При підготовці керуватися
методичними матеріалами Українського інституту національної пам’яті;
• організація наукових
конференцій, семінарів, круглих столів; проведення військово-спортивних
змагань, фестивалів-конкурсів патріотичної пісні, прози та поезії, творів
образотворчого мистецтва; відвідування музеїв бойової слави; вшановування
сучасних Героїв-захисників України та пам'яті про загиблих за свободу, єдність
і незалежність Українського народу.
Навчально-тренувальна
робота включає:
• вивчення та
впровадження досвіду проведення заходів, реалізації проектів, програм з військово-патріотичного
виховання, проведення спільних з громадськими організаціями акцій, флеш-мобів
тощо. Організація «школи молодої еліти», «школи лідера», інше.
• ознайомлення
педагогів із методикою виховної роботи громадських організацій через систему спільних
семінарів, конференцій, тренінгів. Доцільним буде залучення районних осередків
дитячих і молодіжних громадських організацій до проведення туристських змагань
та зльотів, військово-спортивних ігор, літнього таборування, вишколу учнівської
молоді;
підтримка ініціативи батьківської громади, використання активних
методів педагогізації батьків – тренінги, дискусії, дебати, аналіз виховних
ситуацій, усвідомлення батьками ролі сім’ї у вихованні дітей, формуванні у них
патріотичних почуттів, та готовності служити своїми знаннями, працею Україні;
залучення до співпраці
організації, що мають досвід
військово-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді: Національна організація скаутів України
(НОСУ), Національна скаутська організація ПЛАСТ, Всеукраїнська дитяча скаутська
організація «Січ», Асоціація гайдів України, Всеукраїнський дитячий рух «Школа
безпеки», Всеукраїнське патріотичне об’єднання
«Майбутнє України», «Молода Просвіта» та інші.
Немає коментарів:
Дописати коментар